WAAROM of WAARTOE? De kunst van het vragenstellen, deel 1

Paul Mersmann

Over deze serie blogs
Eén van de opmerkingen die wij vaak krijgen van onze opdrachtgevers is: “Wat kunnen jullie mooie vragen stellen.” En dat vinden we een groot compliment. Want de kracht van de vraag bepaalt de scherpte van het antwoord.  En daarmee de scherpte van je identiteit. Een goede vraag kan zelfs zo ver gaan dat zelfs de beantwoorder leert van zijn of haar eigen antwoord.
We willen graag onze ervaringen met vragenstellen met je delen. Daarom deze serie korte blogs.

Start with why?

“Start with Why” is een veel gehoorde uitspraak bij mensen die aan de slag gaan met organisatie-identiteit. En inderdaad: de WAAROM-vraag is krachtig. Ze spreekt je aan op je drijfveren, op je ideologie, de manier waarop je kijkt naar mensen voor wie je werkt. Maar “Why” suggereert meer dan alleen je inwendige drijfveren, je mensbeeld en je ideologie. “Why” suggereert ook de vraag: “Waartoe?”. Welk effect beoog je met jouw werk of jouw organisatie te bewerkstelligen?

Hieronder een gesprek zoals we dat tijdens een Identity Assessment voeren met medewerkers van organisaties. We nemen hier een onderwijsorganisatie als voorbeeld. Het gesprek is natuurlijk fictief.

WAAROM werk je in het onderwijs?

a: “Ik weet al heel lang dat ik met jonge mensen wil werken. Opgroeiende jongeren zitten zo vol potentieel. De wereld ligt aan hun voeten. Ik vind het inspirerend en een voorrecht om daar dagelijks mee bezig te zijn.”

WAARTOE geef je onderwijs? Dus waar draagt het onderwijs van jullie school aan BIJ?

a: “Bedoel je welk verschil wij maken in het leven van jongeren?”

v: “Dat zou kunnen, maar wellicht maken jullie ook een verschil in het leven van ouders, werkgevers, of de samenleving als geheel…?”

a: “Ok…ik snap wat je bedoelt. Even denken…ik denk dat wij met ons onderwijs bijdragen aan zelfstandige mensen die met kracht in het leven staan…tja…maar dat belooft natuurlijk iedere school. NEE! Ik WEET het: onze school is er bij uitstek op uit om jongeren KANSEN te laten zien voor zichzelf en voor anderen. Ze nemen invloed als ze zien dat iets beter kan. Dat merken we bijvoorbeeld in de manier waarop onze leerlingen komen met ideeën om onze lessen beter te maken…”

Je ziet hier duidelijk het effect van beide vragen:

De WAAROM-vraag draagt eraan bij dat je het mensbeeld van je respondent blootlegt: hoe kijkt zij of hij naar leerlingen? Kansarme stakkers of bronnen van potentieel? De antwoorden op deze vraag zijn bruikbaar voor de ideologie van je identiteitsbewijs*.

De WAARTOE-vraag draagt eraan bij dat je weet welk verschil je respondent wil maken in het leven van anderen. De antwoorden van deze vraag hangen samen met je visie en de missie van je identiteitsbewijs*.

*Wil je meer weten over het identiteitsbewijs?

kijk hier

PAUL MERSMANN
PAUL MERSMANNPARTNER
+31 6 127 56 569
2017-10-06T09:45:39+00:00

Plaats een reactie